Rundt om Guillermo

Guillermo del Toro med faunen fra Pans labyrint

Guillermo del Toro med faunen fra Pans labyrint

I torsdags var der dansk premiere på mexicanske Guillermo del Toros nye film, monster-robot-braget Pacific Rim.

En Kaiju angriber en Jäger i Pacific Rim

En Kaiju angriber en Jäger i Pacific Rim

Jeg er glad for filmen, som jeg har anmeldt i Information, og i det hele taget er jeg stor fan af Guillermo del Toro, der gennem sin karriere formår at bevæge sig frem og tilbage mellem små, stemningsfulde genreværker og store blockbusters, der som regel kan andet og mere end så mange andre blockbusters. Han er en rigtig fanboy, der i sine film dyrker al den populærkultur, han selv er vokset op med.

Jeg har interviewet ham en enkelt gang, desværre kun i telefonen, men jeg havde 45 minutter med ham, hvilket var fedt, ikke mindst fordi han virkede lige så cool og afslappet, som jeg havde håbet på, og fordi han er begavet og veltalende og vidende.

Jeg lavede interviewet i anledning af den danske udgave af andet bind af den vampyrtrilogi, del Toro har skrevet sammen med Chuck Hogan, og hvis første bind jeg faktisk anmeldte i Information.

Men interviewet handlede ikke kun om bogen, men om det, man med lidt god vilje kan kalde del Toros poetik, hans udgangspunkt som kunstner og den filosofi, om man vil, han lægger til grund for sit arbejde inden for de ofte uglesete, fantastiske genrer.

Jeg blev første gang for alvor opmærksom på Guillermo del Toro, da han lavede sin første amerikanske film, gyseren Mimic. Det sjove er, at danske Ole Bornedal, der var i USA på det tidspunt, er en af filmens producere, og at del Toro i dag mener, at Bornedal har en del af ansvaret for, at filmen ikke blev så god, som den kunne være blevet.

Dette og meget mere fortæller del Toro om på kommentarsporet til en Blu-ray-udgave af et director’s cut af Mimic. Filmen blev produceret af Bob og Harvey Weinstein, der ikke turde lade del Toro få helt frie hænder og derfor sendte Bornedal ud på optagelserne for at holde øje med instruktøren. Det blev filmen ikke bedre af – men del Toros eget director’s cut er faktisk ikke dårlig.

Siden anmeldte jeg både Blade 2 – som jeg er blevet mere glad for med tiden – og Hellboy 1 og 2 og Pans labyrint i Information.

Nu venter jeg spændt på, om del Toro snart får lov til at lave den H.P. Lovecraft-filmatisering, han så længe har talt om.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *