Hvordan får man stillet sin biografsult?
Af Christian Monggaard, 27/02/2021
Af Christian Monggaard, 27/02/2021
For ganske nylig skrev jeg en lille tekst til Danmark på Film, det sted på nettet, hvor DFI’s streamingtjeneste, Filmcentralen, samler filmklip, der handler om livet i Danmark dengang og nu – især dengang.
I disse biografløse tider ville man lave et biograftema, og så spurgte man, om jeg ikke ville levere en tekstramme. Det ville jeg selvfølgelig gerne, og det blev til nedenstående, som altså også kan læses på Filmcentralens hjemmeside, hvor den er i fornemt selskab af en række gamle klip i og omkring danske biografer for snart mange år siden.
Jeg kan kun anbefale, at man ser klippene – måske man således kan få stillet den værs
te biografsult. (Der er også et tema om biblioteker, man passende kan snuppe samtidig.)
I tiden efter at Danmark og verden for første gang lukkede ned i foråret 2020 på grund af coronapandemien, talte man meget om ’hudsult’, altså savnet af at kunne røre ved andre mennesker. Personligt led jeg af en anderledes form for sult, som ikke er blevet mindre i løbet af efterårets og vinterens nedlukning, som vi stadig befinder os midt i, nemlig biografsult.
Det er længe siden, jeg sidst har været i biografen, og for et menneske, som er vant til, at man får de store filmoplevelser i biografen, og som nu i 28 år har beskæftiget sig professionelt med at gå i biografen og skrive om film, ja, så er det begyndt at gøre ondt, både fysisk og psykisk.
Som jeg fornylig og ganske højstemt skrev i tekst om netop biografoplevelsen og dens betydning i min avis, Dagbladet Information, så er biografen »min katedral, det sted, hvor jeg dyrker mine guder og har mine spirituelle oplevelser«. Og jeg har ikke været i kirke i så lang tid, at jeg efterhånden føler mig som lidt af en synder – et stærkt troende individ, der i dén grad er kommet på afveje.
Selvfølgelig har jeg set film – masser af film, i gennemsnit to-tre stykker om dagen – men hjemmebiografen kan altså ikke hamle op med det store, majestætiske biografrum eller det øjeblik, hvor lyset slukkes, fortæppet glider fra, og lyset fra projektoren rammer lærredet. For lige præcis da kan alt ske. De næste to timer kan blive de bedste i mit liv, de kan give mig nye erkendelser og ny viden, ja, de kan endda forandre det.
Det er ikke for meget at sige, at jeg er afhængig af biografer, og hvordan jeg har overlevet så længe, som jeg har, uden biografer er mig lidt af en gåde. Der er dog ingen tvivl om, at det har hjulpet mig for eksempel at læse i Jørgen Stegelmanns Mine biografer (1986), der handler om alle de biografer, som betød noget for ham i et langt liv som filmkritiker. Jeg har også genset Giuseppe Tornatores varme hyldest til biografens magi, Mine aftener i Paradis (1988), og forlystet mig med Paul Anton Smiths Have You Seen My Movie (2016), der er et mere end to timer langt sammenklip af scener fra andre film, der foregår i og omkring biografer. Alt det har stillet den værste biografsult.
Det har også haft en gavnlig effekt på min forstand at se de filmklip, de fleste af dem fra 1930’erne, som findes her på Filmcentralen, og som handler om biografer. Ikke blot kan man se, hvordan biografer så ud dengang, og hvordan de blev bygget – man er med under opbygningen af Palladium i København og flytningen af Biografteatret i Køge – nej, de beretter også om, hvor vigtig en funktion biograferne engang havde som samlingssted for børn og voksne, familie og venner. Og som stedet, hvor man kunne møde helt anden verden og tilværelse, end den man selv kendte til.
Som Jørgen Stegelmann skriver i sit forord til Mine biografer: »Man kan filosofere meget over, hvad publikum fik ud af disse drømmecentraler, som visse let arrogante kulturmålere ofte har kaldt biograferne, og vist er det: Der har nok været mange slagger imellem. Men der var store og gyldne stunder at opleve i disse biografer, ganske som der er det i dag. Og modsat vor tilværelse i dag tilhørte de hverdagen på en naturlig og nødvendig måde. Thi det var jo før fjernsyn.«
I dag skal biograferne tillige konkurrere mod hjemmevideo og streamingtjenester, men den fordybelse, koncentration, overgivelse, katarsis og monumentalitet og det fællesskab, biografen tilbyder, er stadig noget ganske unikt, som man ikke kan få andre steder. Det minder de små biograffilm mig om: For eksempel den tale om alverdens eventyr, som generaldirektør Peter Knutzen holder, da DSB Kino bliver indviet den 21. februar 1935, eller alle de glade, forventningsfulde mennesker, unge og gamle, der til en velgørenhedsforestilling i Boulevard Teatret i december 1943, lytter til konferencier Gunnar ’Nu’ Hansen og nysgerrigt kigger i kameraet, mens de venter på aftenens hovedattraktion: En ny biograffilm.
Bare det var mig, der sad dér.
Offentliggjort 27/02/2021
Denne side bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge denne hjemmeside, accepterer du vores brug af cookies.
OkPrivatlivspolitikTillad ikke cookiesIndstillinger for cookiesVi kan anmode om, at cookies indstilles på din enhed. Vi bruger cookies til at fortælle os, når du besøger vores websteder, hvordan du interagerer med os, for at berige din brugeroplevelse og tilpasse dit forhold til vores websted.
Klik på de forskellige kategorioverskrifter for at finde ud af mere. Du kan også ændre nogle af dine præferencer. Bemærk, at blokering af nogle typer cookies kan påvirke din oplevelse på vores websteder og de tjenester, vi er i stand til at tilbyde.
Disse cookies er strengt nødvendigt for at give dig tjenester tilgængelige via vores websted og for at bruge nogle af dets funktioner.
Da disse cookies er strengt nødvendige for at levere webstedet, vil det at have indflydelse på webstedets funktioner, hvis du afslår. Du kan altid blokere eller slette cookies ved at ændre dine browserindstillinger og tvinge til at blokere alle cookies på dette websted. Men vi vil altid bede dig om at acceptere / afvise cookies, når du besøger vores websted.
Vi respekterer fuldt ud, hvis du vil afvise cookies, men for at undgå at spørge dig igen, bedes du venligst give os mulighed for at opbevare en cookie til at huske dette. Du har mulighed for at fravælge dig når som helst eller tilmelde dig andre cookies for at få en bedre oplevelse. Hvis du nægter cookies, fjerner vi alle sæt cookies i vores domæne.
Vi giver dig en liste over gemte cookies på din computer i vores domæne, så du kan kontrollere, hvad vi har gemt. Af sikkerhedsmæssige årsager er vi ikke i stand til at vise eller ændre cookies fra andre domæner. Du kan kontrollere disse i dine browsers sikkerhedsindstillinger.
Disse cookies indsamler oplysninger, der bruges enten i samlet form for at hjælpe os med at forstå, hvordan vores websted bruges, eller hvor effektive vores marketingkampagner er, eller for at hjælpe os med at tilpasse vores websted og vores applikation til dig for at forbedre din oplevelse.
Hvis du ikke ønsker, at vi sporer dit besøg på vores site, kan du deaktivere sporing i din browser her:
Vi bruger også forskellige eksterne tjenester som Google Webfonts, Google Maps og eksterne videoudbydere. Da disse udbydere muligvis indsamler personlige data som din IP-adresse, tillader vi dig at blokere dem her. Vær opmærksom på, at dette meget kan reducere vores websteds funktionalitet og udseende. Ændringer træder i kraft, når du har indlæst siden igen.
Google Webfont-indstillinger:
Google Map-indstillinger:
Google reCaptcha-indstillinger:
Vimeo- og Youtube-videoindlejringer:
Du kan læse om vores cookies og indstillinger for privatliv i detaljer på vores side om privatlivspolitik.
Privatlivspolitik
Skriv en kommentar
Lyst til at kommentere?Skriv gerne!