Monggaards julekalender 2021 – 2. december: Damon Lindelof
Af Christian Monggaard, 02/12/2021
Af Christian Monggaard, 02/12/2021
Julemåneden er begyndt, og jeg har lavet en julekalender, der byder på (forhåbentlig) sjove, spændende, mærkelige ting fra mit arkiv. Jeg har været skribent i snart 30 år, jeg bliver 50 om to måneder, og til september har jeg været på Information i 25 år. Det synes oplagt at gøre en form for status.
Nogle af tingene har ikke været læst/set/hørt tidligere, andre er bare nærmest utilgængelige og glemte.
Bag anden låge i min julekalender gemmer sig et interview, jeg i 2019 lavede med Damon Lindelof, showrunner på tv-serien Watchmen – og en af de kreative hovedkræfter bag serier som Lost og The Leftovers og film som Tomorrowland, Star Trek og World War Z.
Interviewet, som jeg lavede over telefon – kvaliteten er ikke den bedste – blev ikke brugt til noget i Information, men jeg synes, at Lindelof er en dygtig mand, og at han sagde fascinerende ting om Watchmen, så jeg er glad for at kunne bruge det nu.
Serien, der kan ses på HBO Max, er en slags fortsættelse af Alan Moore og Dave Gibbons brillante tegneserie fra 1980’erne, og mange fans af originalen tvivlede stærkt på, at den nye tv-serien ville blive god.
Men det blev den, og selv de største skeptikere måtte overgive sig, deriblandt min gode ven Morten Søndergård, bedre kendt som Marvel-Morten, som jeg også nævner for Lindelof i begyndelsen af vores snak – og som han til sidst beder mig hilse.
Nogle uger inden jeg talte med Lindelof, havde jeg allerede selv anmeldt serien. Her er min begejstrede anmeldelse:
Det begynder i Tulsa i Oklahoma i 1921. På én dag får Ku Klux Klan stort set udryddet byens ellers så fremgangsrige sorte befolkning. Det er en massakre og en tragedie, som sætter sig spor i historien helt op til vore dage, hvor Watchmen primært foregår og fortæller en kompleks, underholdende og original historie om race og intolerance, masker og identitet, sandhed og løgn, magt og korruption, hævn og tilgivelse og et land og et folk i splid med sig selv.
Tv-serieskaberen Damon Lindelof, der er kendt for genredefinerende, evigt overraskende og dybt menneskeinteresserede serier som Lost og The Leftovers, har nu kastet sig over forfatter Alan Moore og tegner Dave Gibbons’ banebrydende, samfundskritiske antisuperheltefortælling, Watchmen, der sammen med Frank Millers The Dark Knight populært sagt indvarslede en ny og mere voksen (superhelte)tegneserie fra midten af 1980’erne.
Watchmen foregik i New York i 1980’erne i en alternativ udgave af USA, hvor Nixon stadig var præsident, USA havde vundet krigen i Vietnam, Den Kolde Krig rasede, atomdommedag stod for døren, og maskerede helte/selvtægtsmænd og -kvinder sørgede for lov og orden. Det var en tegneserie, som i høj grad spejlede virkelighedens Ronald Reagan-ledede USA, paranoiaen og frygten for atomkrig, storbyens mean streets, korruption og tidens finansielle storhedsvanvid.
Samtidig dekonstruerede den dygtigt superheltegenren og stillede spørgsmål om, hvad det overhovedet er for mennesker, som ifører sig kostumer og påtager sig at opretholde lov og orden. Kan man stole på dem? De er jo blot mennesker som alle os andre, på godt og ikke mindst ondt, og på den måde knyttede Watchmen tillige an til græsk mytologi og dens alt andet end ufejlbarlige og retfærdige guder.
Historien gentager sig selv
Men i stedet for at dramatisere tegneserien, som Zack Snyder for ti år siden gjorde i en stort anlagt og temmelig udskældt film, ’nøjes’ Damon Lindelof klogelig med at tage udgangspunkt i Alan Moore og Dave Gibbons’ univers. Han fremskriver udviklingen, og serien foregår således i vore dage, dog stadig i en alternativ virkelighed uden internet og mobiltelefoner, men med bippere, elektriske biler og svævefartøjer.Alt, hvad der skete i tegneserien, er også sket i tv-seriens fortid, og enkelte personer fra dengang enten optræder eller bliver nævnt, ikke mindst den brutale Rorschach, som for længst er død, men nu er blevet et ikon og et symbol for de højreradikale, racistiske kræfter, der igen forsøger at skabe ballade i Tulsa. Det er i dén grad historien, der gentager sig selv.
Den amerikanske regering med Robert Redford i spidsen – ja, den populære skuespiller har været præsident siden 1990’erne – har officielt undskyldt massakren i 1921 og givet ofrene og deres efterkommere økonomisk kompensation. Det har provokeret en hvid magtgruppe, der inspireret af Borgerkrigens general Custer kalder sig ’The Seventh Kalvary’, og som for tre år siden gik til angreb på byens politistyrke og myrdede mange betjente.
Vold som redskab
Ingen turde længere arbejde for politiet, men en ung senator i Oklahoma fik stoppet volden mod politiet ved at indføre en lov om, at de nu mestendels sorte betjente må bære masker og være anonyme – både over for hinanden og over for offentligheden. Alle andre maskerede, såkaldte helte og selvtægtsmænd og -kvinder, er forbudt, og resultatet er en politistyrke, hvor de menige betjente bærer uniform og gule masker for underansigtet, mens de overordnede kriminalfolk bærer mere eller mindre opfindsomme kostumer – og ingen af dem fortæller omverdenen, hvad de egentlig arbejder med.En af dem er Sister Night (Regina King), der i sit civile liv hedder Angela Abar og er en tidligere politikvinde, som The Seventh Kalvary har forsøgt at slå ihjel. Nu tager hun hver dag hen i det bageri, hun angiveligt snart vil åbne, men i stedet for at bage brød og kager ifører hun sig en sej, nonne-inspireret læderdragt, maske og politiskilt og kører ud for at sparke racistrøv. Det er hun god til. Politiet i Tulsa har fået vide beføjelser, ikke mindst da det viser sig, at The Seventh Kalvary er tilbage og har dræbt en politimand, og vold af både fysisk og mental art hører til blandt deres redskaber.
Man har reelt etableret en politistat i Tulsa, og indimellem er det ganske svært at se forskel på ordenshåndhæverne og lovovertræderne – de har alle masker på, og de benytter sig af samme barske metoder.
Hårdtslående helt
Jeg har set de seks af første sæsons ni afsnit, der er skrevet af Damon Lindelof og forskellige medforfattere og instrueret af blandt andre Nicole Kassell, og jeg er begejstret. Watchmen er på én gang underholdende, spændende, begavet, voldsom og opfindsom.Hvor tegneserien ikke mindst handlede om frygten for atomkrig – det var en af de store dagsordener i Reagans USA – og hvordan frygt får et samfund til at undertrykke sine borgere, handler tv-serien om had, intolerance og racisme. Det er indlysende, at den er lavet i en tid, hvor for eksempel Donald Trump med sin uforsonlige facon og hadtale har givet den ekstreme højrefløj ny energi og en form for legitimitet.
Det er selvfølgelig også en pointe i Watchmen, at politistyrken i Tulsa for en stor dels vedkommende er sort, og at hovedpersonen i serien er en sort kvinde – faktisk er de fleste af seriens kvinder nogle vældig fascinerende skikkelser, der alle har deres fysiske og psykiske ar at slæbe rundt på. Regina Kings Sister Night/Angela Abar er skiftevis kærlig hustru – med hjemmegående mand – og mor og hårdtslående, maskeret helt, der vil gå endog meget langt for at finde frem til sandheden om, hvad der foregår i Tulsa. Som mange andre sorte amerikanere bærer hun rundt på en afgrundsdyb vrede over århundreders hvid undertrykkelse og racisme.
Mange hemmeligheder
For selvfølgelig handler det ikke kun om kampen mod The Seventh Kalvary, men om noget større og mere uigennemskueligt, der har rod i fortiden – og samtidig at gøre med en mystisk, kvindelig milliardær (Hong Chau), der er ved at bygge et mystisk ur i Tulsa, en mere end hundrede år gammel mand (Louis Gossett Jr.) i en kørestol, superhelten/-skurken Ozymandias/Adrian Veidt (Jeremy Irons) og en sarkastisk, usentimental FBI-agent, Laurie Blake (Jean Smart), der også har sine skeletter i skabet.Hemmeligheder og overraskelser er der mange af i Watchmen – det er som sagt også et af Lindelofs specialer.
Alan Moore, der bestemt ikke bryder sig om Hollywood, har intet haft at gøre med de mange film- og tv-dramatiseringer af sine værker – From Hell, V for Vendetta, The League of Extraordinary Gentlemen – der har set dagens lys i løbet af de seneste 20 år. Han har da også bedt om at få taget sit navn af rulleteksterne på Watchmen, hvorfor Dave Gibbons står som eneskaber af tegneserien og mytologien bag. Det er dog lidt synd, og jeg vil næsten håbe, at den engelske tegneserietroldmand alligevel, velsagtens i smug, får set Lindelofs serie. Den er skabt i ånden fra hans eget værk og så alligevel noget ganske andet.
Måske vil han ligefrem kunne lide den.
Og her er så selve interviewet med Lindelof.
Offentliggjort 02/12/2021
R2-D2 har fået selskab.
Fandt lidt ‘sjove’ sager i gemmerne. 1. Min ansættelseskontrakt som redaktør på Levende Billeder. Fyrstelig løn. 2. Billeder fra min pure ungdom. Ahem.
Der er lige straks valg i Storbritannien, og jeg har skrevet meget langt om de britiske køkkenvaskrealister, der gennem de seneste snart 70 år har taget temperaturen på det kriseramte land og samfund. (Gavelink.)
Denne side bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge denne hjemmeside, accepterer du vores brug af cookies.
OkPrivatlivspolitikTillad ikke cookiesIndstillinger for cookiesVi kan anmode om, at cookies indstilles på din enhed. Vi bruger cookies til at fortælle os, når du besøger vores websteder, hvordan du interagerer med os, for at berige din brugeroplevelse og tilpasse dit forhold til vores websted.
Klik på de forskellige kategorioverskrifter for at finde ud af mere. Du kan også ændre nogle af dine præferencer. Bemærk, at blokering af nogle typer cookies kan påvirke din oplevelse på vores websteder og de tjenester, vi er i stand til at tilbyde.
Disse cookies er strengt nødvendigt for at give dig tjenester tilgængelige via vores websted og for at bruge nogle af dets funktioner.
Da disse cookies er strengt nødvendige for at levere webstedet, vil det at have indflydelse på webstedets funktioner, hvis du afslår. Du kan altid blokere eller slette cookies ved at ændre dine browserindstillinger og tvinge til at blokere alle cookies på dette websted. Men vi vil altid bede dig om at acceptere / afvise cookies, når du besøger vores websted.
Vi respekterer fuldt ud, hvis du vil afvise cookies, men for at undgå at spørge dig igen, bedes du venligst give os mulighed for at opbevare en cookie til at huske dette. Du har mulighed for at fravælge dig når som helst eller tilmelde dig andre cookies for at få en bedre oplevelse. Hvis du nægter cookies, fjerner vi alle sæt cookies i vores domæne.
Vi giver dig en liste over gemte cookies på din computer i vores domæne, så du kan kontrollere, hvad vi har gemt. Af sikkerhedsmæssige årsager er vi ikke i stand til at vise eller ændre cookies fra andre domæner. Du kan kontrollere disse i dine browsers sikkerhedsindstillinger.
Disse cookies indsamler oplysninger, der bruges enten i samlet form for at hjælpe os med at forstå, hvordan vores websted bruges, eller hvor effektive vores marketingkampagner er, eller for at hjælpe os med at tilpasse vores websted og vores applikation til dig for at forbedre din oplevelse.
Hvis du ikke ønsker, at vi sporer dit besøg på vores site, kan du deaktivere sporing i din browser her:
Vi bruger også forskellige eksterne tjenester som Google Webfonts, Google Maps og eksterne videoudbydere. Da disse udbydere muligvis indsamler personlige data som din IP-adresse, tillader vi dig at blokere dem her. Vær opmærksom på, at dette meget kan reducere vores websteds funktionalitet og udseende. Ændringer træder i kraft, når du har indlæst siden igen.
Google Webfont-indstillinger:
Google Map-indstillinger:
Google reCaptcha-indstillinger:
Vimeo- og Youtube-videoindlejringer:
Du kan læse om vores cookies og indstillinger for privatliv i detaljer på vores side om privatlivspolitik.
Privatlivspolitik
Skriv en kommentar
Lyst til at kommentere?Skriv gerne!