På torsdag den 24. april er der en slags premiere på William Friedkins Sorcerer fra 1977 i Cinemateket i København. Filmen, der fik en temmelig dårlig modtagelse, da den oprindeligt havde biografpremiere, er blevet restaureret, og den ser fantastisk ud.
I det hele taget er det en virkelig god film – intens, spændende, brutal – og den handler om mange af de samme ting som Friedkins øvrige film: Maskulinitet, identitet, overlevelse, desperation. Friedkin formår som få instruktører at kombinere det meget fysiske, der rammer én i maven, og så eksistentielle overvejelser omkring livet og døden.
Det gælder alt fra The French Connection og Eksorcisten til Sorcerer, Cruising og To Live and Die in L.A., og det gælder hans to seneste film, Bug og Killer Joe, der om noget beviser, at Friedkin – på trods af at han snart bliver 80 – ikke har mistet sin visuelle og emotionelle slagkraft.
Friedkin var æresgæst på årets CPH PIX, der sluttede for et par dage siden, og jeg havde fornøjelsen af at møde ham et par gange og interviewe ham om hans film og karriere. Det var sgu interessant, ikke mindst fordi jeg havde hørt så mange historier om, at han skulle være en barsk og kompromisløs instruktør at arbejde sammen med.
Da vi endelig mødtes, var han utrolig venlig og imødekommende over for mig.

William Friedkin til masterclass i Dagmar under CPH PIX. Foden til højre tilhører Nicolas Winding Refn
Han gav mig både et shout out på Twitter efter interviewet og fra scenen, da han dagen efter holdt masterclass i Dagmar sammen med Nicolas Winding Refn og fik øje på mig i salen.
Friedkin havde masser af gode historier at fortælle – nogle af dem kan man læse i mit interview med ham.
Andre kan man høre ham selv fortælle i denne video fra masterclass’en.